25 august 2017

Politikk

Politikk (av gr. politikos, som angår byen eller staten) handler om fordeling av goder og byrder i et samfunn ved bruk av makt. Politikk er den virksomhet innen et sosialt system som innebærer at mål blir satt, prioriteringer ordnet, verdier fordelt og virkemidler valgt og anvendt. (fra Wikipedia) 
Valgets kval!

Det er den tiden av året igjen. Når det nærmer seg valg og borgerplikten (for jeg er jo en pliktoppfyllende person må vite) kommer krypende på og jeg bare MÅ engasjere meg litt, men dette med politikk er vanskelig syns jeg. Det er så mange meninger i partiene som ikke faller innenfor det jeg selv ønsker å fokusere på, og det gjelder alle partier og da blir valget meeeeget vanskelig. Men det er jo noen saker jeg klart er  for eller imot og da vet jeg jo hvilke partier jeg burde styre unna. Jeg burde kanskje engasjert meg ennå mer, og faktisk meldt meg inn i et parti og endret det fra innsiden. Det er ofte slik ting fungerer. Om man ikke er enig så må man brette opp ermene og gjøre noe med det. Ikke sitte på sidelinjen og klage over resultatet i ettertid! 

Men, jeg er ikke helt der. Ikke akkurat nå i hvert fall. Jeg sitter heller ikke på sidelinjen og klager, jeg kanskje himler litt med øynene, rykker litt på skuldrene, forsøker å gjøre det så lite synlig som jeg kan få til...neida. Jeg sier nok det jeg mener også. Man må jo få lov til å være skuffet og/eller glad for resultatet.

Så for tiden forsøker jeg å lese meg opp og på hva de forskjellige partiene har som hovedsaker i denne runden. Jeg tar den ene valgomat-testen etter den andre og haker av for de tingene som faktisk stemmer og sukker når jeg ser at joda, det ser bra ut, dette ser bra ut, men NEI dette er jeg heeeelt uenig i og forkaster det ene partiet etter det andre. Jeg må jo lande på et parti til slutt, selv om de kanskje ikke er enige med alt jeg står for, så får man heller krysser fingrene for at valget jeg tar vil kunne gjøre en forskjell, selv om ikke samarbeidspartiene står for det du gjør. 

Sånn fungerer altså demokratiet. Jeg må stemme med en kombinasjon som består av både magen, hjertet, hodet kryssede fingre og håpe på det beste. Det går vel uansett ikke helt på dunken. Det kan det jo ikke...vel bortsett fra om man kikker litt østover og ser hvordan stormakten har det nå etter "brakvalget" over there. Og jeg skal IKKE gå nærmere inn på den saken. Det er utdebattert og sjokkerer hver dag ennå, selv lenge etter overtakelsen i det hvite hus. 

Å engasjere seg politisk er faktisk veldig viktig. Alle har rett til å bestemme. Det er kult! Man tar på ego-briller og ser på sin situasjon og hva som vil gjøre den bedre. Er man lur tenker man kanskje også litt på fremtiden og ser hvilke tiltak som vil være bra for samfunnet, naturen, sin egen situasjon, være seg helse, skole, jobb, pensjonisttilværelsen, miljøet rundt seg. Man må gi seg selv de beste mulighetene for et godt liv. 


Ikke alle skal bli akademikere
Jeg er opptatt av skole, siden mine barn fremdeles er i skolen. Jeg har ikke vært veldig engasjert og fått med meg alt som har skjedd med alle disse "reformene" oppigjennom, men har forstått at det med hver reform har resultert i en del rapportering og måling av skoleresultater som jeg føler har tatt litt av. Jeg hadde håpet at skolen kunne hatt mer fokus på læring og inspirasjon, enn til tester og målinger. Enkelte barn syns kanskje det er gøy å konkurrere, mens andre lærer over tid og gjør det dårlig i testsituasjoner. Det er dermed ikke en god måte å teste barna på, eller få samlet inn korrekte målinger som jo er hensikten med alle disse testene. Det gis ikke mulighet til å teste over tid for de som har en annen måte å vise hva de kan på. Alt må bevises på eksamen, eller nasjonal prøve e.l. Jeg føler i tillegg at klassene har blitt for store som gjør at læreren kanskje ikke har nok tid med hvert barn i løpet av en dag. Jeg håper at fokuset i skolen kan endres litt og at den skal gi rom for at alle lærer forskjellig og har forskjellige interesser. På ungdomsskolen hvor min eldste sønn går, er det overhodet ikke rom for i faget de kaller utdanningsvalg å informere om yrkesrettede fag. Det har de ikke kunnskap til, sier de. Da synes jeg de må skaffe folk med den kompetansen, for det er da mange som kunne tenke seg å jobbe med noe praktisk også. Ikke bare gå på høgskoler og universiteter for å få utdannelse og en jobb? 
O vakre natur!

Jeg er opptatt av natur og miljø, fordi den er rundt oss og vi er aldeles avhengig av den. Og hva gjør vi? Jo vi driver rovdrift på alle naturressursene våre og tenker kanskje litt mye på hva som er enklest og billigst? Vi sprøyter og forer maten vi spiser med antibiotika og annen dritt. Vi kaster mat fordi den ser rar ut eller har gått over tiden for "best før". Vi forurenser og hugger ned regnskogen for beitemark til kvegdrift etc. etc.

Dette kan jo bare gå en vei?! Vi har ikke godt av det, det er helt sikkert. Jeg har sett en del skrekkscenario-dokumentarer og vet at alt er lagd for å påvirke deg i en eller annen retning både når det gjelder å spise vegetarisk og "ren mat" eller generelt være miljøvennlig og ta vare på naturen og ikke ødelegge ozon-laget. Jeg har en porsjon skepsis i bakhodet når jeg ser disse, men er nok også ganske sikker på at ikke alt er løgn. Det er en snev av sannhet i det, men disse filmene er selvsagt lagd for å kunne påvirke deg såpass at du kanskje vurderer å endre livsstil helt. Bli veganer. Dyrke selv. Gå i protesttog mot pelsdyrhold. Hvilket jeg også støtter, jeg må bare innrømme at jeg ikke helt klarer å bidra like mye her. Jeg er for glad i bacon, jeg dyrker diverse ting selv og spiser det, men det er så små kvanta at jeg også må kjøpe sprayet frukt og grønt, men pels klarer jeg å unngå å bruke, men jeg har ikke klart å gjøre noe for å få en slutt på det. (sorry!)

Elbil vs. andre drivstoffer?
Jeg er usikker på dette med elbil. Kan noen forklare meg fordelene med elbil? Og kan noen ærlig fortelle meg om hvilke ulemper det er med elbil på miljøet? Nå i disse FAKE NEWS-tider er jeg meget skeptisk til hva jeg leser på nettet, så jeg trenger å høre det fra noen jeg stoler på. 

Og hvorfor kan ikke biler gå på hydrogen? Jeg har kjørt en del hydrogenbusser og de både lukter friskt og tar meg fra A til B helt uproblematisk. Elbiler har jeg hørt er tunge kjøretøyer som sliter ned veibanen og virvler opp drivstøv (som astmatikere og andre blir plaget med) og blir drevet med digre batterier som jo ikke akkurat kan sies å inneholde giftfrie stoffer. Hva gjør man egentlig med disse batteriene etter at de er oppbrukt. Blir de oppbrukt?

Jeg er opptatt av jobb og helse. Man må ha helse for å jobbe og man må ha jobb for å leve. Det er viktig å fortsatt ha slikt godt helsevesen som vi har nå, muligens kan det gjøres bedre også for å forebygge helseplager så man kan være i jobb og generelt ha et godt liv. Det at vi kan slappe av og bare vite at vi blir tatt hånd om her i landet er en sånn forebyggende helsemessig og fantastisk ting, i motsetning til slik de har det bl.a. i USA. Der vil de virkelig ikke forstå hvilken lettelse det er å kunne slappe helt av med at man får hjelp dersom man har behov for helsehjelp uten at det er en diger prislapp på det. De ser bare de høye skattene vi betaler og mener vi alle er kommunister. 



Om de bare kunne se på saken med andre briller, se det faktum at alle er innom helsevesenet flere ganger i løpet av sitt liv, og se at alles liv er like verdifullt. Se at det ikke gjør noe om naboen "bevisst" røyker 40 om dagen og ender opp med lungekreft og tenke: "Hvorfor skal jeg betale for at han har en livsstil som var skadende for ham? Nei jeg betaler kun for meg selv og mine plager!" 

Noen er uheldige og blir født med feil og/eller plager, som jeg med mitt lille hull i hjertet, men som ble operert og etter det har vært frisk og fin og har kunnet bidra med mye (håper jeg!) både som venn, arbeidstaker/kollega, søster, mor, datter, kusine, tante etc. Jeg tenker ikke på andre som trenger hjelp til selvpåførte helseplager. Hadde jeg giddet det, så hadde jeg fått magesår. Men da hadde jeg i det minste fått behandlet det også. 

Nei, hva skal man stemme da? Jeg tror jeg vet hva jeg har landet på og det blir spennende å se resultatet som vil tikke inn sent den 11. september. Jeg ønsker alle et godt valg, og lykke til de neste fire årene. Det får gå som det går, og det går vanligvis ganske bra uansett.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar