31 desember 2015

Nyttårsforsett

Nyttårsforsett er et uttrykt mål, en plan eller et ønske for det nye året. Det kan være å begynne med noe nytt, slutte å gjøre noe, kutte uvaner, etablere nye vaner, øke en ønsket aktivitet eller minske en uønsket, for å gi seg selv en høyere livskvalitet.

Blant populære nyttårsforsett er å spise sunnere eller spise mindre, slanke seg, lese mer, studere hardere, drikke mindre, drikke mer, røyke mindre, slutte å røyke, kutte ut godterier, trene hardere, se mindre TV, være god mot medmennesker, jobbe mer, jobbe mindre, spare mer eller bli en mer bevisst forbruker.

Nyttårsforsetter er kjent for ikke å vare så lenge man egentlig har hatt til intensjon. 

På tide å lage et nytt kapittel...
Nyttårsaften, en dag man setter seg ned og ser tilbake - og fremover. Det er en deilig følelse å kunne bla i livets bok, åpne det nye kapittelet, et blankt ark som skal fylles med nye opplevelser, minner, gleder og sorger. Et år er fylt med så mange ting, noe planlagt - noe uforutsett. Vi vet ingenting om det som kommer til å skje. Det er det som gjør det hele så spennende.

Med nyttår kommer nyttårsforsetter som man gjerne skulle oppfylle. For det gikk ikke som planlagt dette året kanskje?! Eller man har nye mål som man ønsker å gjennomføre?

Chicken Satay-suppe
Jeg syns det er en fin tradisjon å ha nyttårsforsetter. Det gjør en til en bedre person - i hvert fall en liten stund. Er man skikkelig standhaftig så klarer man å holde forsettene også. Det har jeg tenkt i år, men da gjelder det å legge lista lavt. I fjor hadde jeg som forsett å ikke kjøpe posesupper, men heller lage supper fra grunnen av, både på grunn av at det er sundere, men også smaker bedre. Jeg kan med stolthet si at jeg ikke kjøpte en eneste posesuppe, men det var meningen at jeg også skulle lage en suppe i uka - dét klarte jeg ikke. Jeg kom inn i uke tre eller fire før det glapp. Siden jeg hoppet over en uke måtte jeg ta igjen i uken etter og til slutt ble det bare stress. Jeg lagde allikevel over 20 supper i fjor, og det ble jo mye rester så jeg hadde suppe i minst to dager når jeg først hadde lagd de. Sjekk gjerne ut resultatet #tonemakes52soups på instagram.

Året før bakte jeg eltefrie brød. Det viste seg å bli et kappløp mot tiden. De skulle jo heve så sinnsykt lenge, så det å ha nybakt brød til matpakkelaging om morgenen ble innimellom ganske så strevsomt. Jeg måtte sette klokka på 5 for å "brette deigen" før videre heving og så kl. 6 for å sette den i ovnen for å stekes. Ev. jeg måtte holde meg våken til brødet var stekt sånn litt over midnatt for så å stupe i seng. Gutta begynte også å lure på når de kunne få kjøpebrød igjen. Min mor bakte også alltid brød og jeg husker jeg som barn syns at kjøpebrød var himmelsk! Nå syns kjøpebrød smaker papp. Unødvendig å si, men gutta fikk kjøpebrød innimellom, de "vant" ikke, det ble bare ikke så lett når brødet skulle heve i over 15-20 timer. Nuff said!
Mmmmmm...

I år skal jeg verken ha nyttårsforsett som dreier seg om å bake eller lage supper, men posesupper kommer nok ikke til å sette sine føtter i mitt hus i år heller, og brød kommer jeg nok til å bake sånn innimellom - i hvert fall til meg selv.

I 2016 skal jeg ha fokus på å bli strukturert og komme i orden. Jeg er ganske ryddig i hodet, men rundt meg er det "evig rot" føles det som. Dette har nok dels å gjøre med at jeg tok over barndomshjemmet med tilhørende gjenstander som sto igjen. Dels har det noe å gjøre med at jeg har et verksted med masse utstyr til bokbinding og kalligrafi som ikke har fått sin plass ennå. Det har selvsagt også noe å gjøre med at jeg har pusset opp tre soverom i år og jeg har ikke har fått alle ting tilbake på plass ennå. Sånne ting tar tid. Når man i tillegg fyller kalenderen sin med ting som skal gjøres så strekker tiden virkelig ikke til. Jeg har bestemt meg til å øve meg på å si "nei" innimellom. Jeg skal heller prioritere å rydde ut av en eske, fremfor å se et program på TV. Gjøre jeg en eske unna, så kan jeg med god samvittighet sløve på sofaen foran TV'n etterpå i hvert fall.

Jeg tror ved å sette opp en sjekkliste, så vil jeg både bli strukturert og få det ryddig rundt meg. Jeg fant en sjekkliste fra noen år tilbake for en liten stund siden. Det var utrolig moro å se at jeg faktisk hadde gjennomført mesteparten av de tingene som sto der. Det kjentes utrolig godt å vite at jeg hadde gjort tingene. En sånn liste for 2016 vil gjøre det lettere å se hva som må gjøres. Når det står klart og tydelig foran deg på en oppslagstavle, og jeg kan stryke over tingene etterhvert som jeg gjør de, vil jeg få følelsen av at jeg mestrer dette. Jeg kan etterhvert senke skuldrene og beholde fokus på å gjennomføre tingene som står igjen. Det vil både meg selv og de rundt meg en bedre livskvalitet tror jeg.

Selvsagt skal jeg også fortsette med å trene. Det sier seg selv. Da vil kanskje også biten med å bli slankere også bli gjennomførbart, to fluer i en smekk på et vis. Det er jo så populært å ha trening og slanking som nyttårsforsett, men jeg har fokus rett mot det sorte beltet. Det henger der fremme og lokker på meg...sommeren 2017 tror jeg det kan bli mulig (om helsa holder). Man er jo ikke lenger en ungfole akkurat. Når det er sagt, jeg skal gjøre det jeg kan.

Sånn, her har dere servert mine nyttårsforsett for 2016 i hvert fall. Lykke til med dine!

Så gjenstår det bare å si GODT NYTT ÅR - håper du får et fantastisk år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar