23 juli 2015

Rynker

Rynker er små fordypninger i huden. De er en helt naturlig del av aldringsprosessen. Med årene blir huden tynnere, skjørere og mindre elastisk. Sollys kan skade proteinene kollagen og elastin i huden. Disse proteinene holder huden glatt, fast og elastisk. Rynker er mer vanlig hos røykere enn ikke-røykere. Giftstoffer i røyken forhindrer huden i å lage kollagen.​​​ De er ofte mest synlige i ansiktet, spesielt i pannen, mellom øynene og rundt munnen. De er også vanlige på halsen og hendene.​​

Et tegn på aldring, et resultat av et liv fylt av litt for mye latter og smil, eller kanskje man går rundt og undrer seg for mye over ting?! Uansett årsak, rynkene kommer enten man vil det eller ikke. Som det står over så kan man redusere det dersom man lever et sunt liv uten røyk og for mye soling, men å stanse at man blir eldre, det blir litt vanskeligere.

Selv om vi gjerne vil ha livsvisdommen som kommer med å bli eldre, så vil vi helst ikke ha disse rynkene. Allikevel syns jeg det er noe vakkert med de. Jeg kommer i hvertfall ikke til å strekke de ut eller fylle de inn med botox eller andre fillers. Jeg synes "anti-aging" høres veldig skummelt ut og det er sikkert veldig dyrt og gjør sikkert kjempevondt! Ikke vet man om resultatet blir bra heller, eller om det kommer til å se kunstig eller unaturlig ut på noe vis, og det er vel i grunn også noe som varer midlertidig?! Nei, takke meg til mine smilerynker og panneundringsrynker. Jeg digger dere!

Det å eldes fysisk...Vel, jeg husker at jeg på min 40-års dag fikk mange fine gaver, men det jeg husker best var å få en rynkekrem. Det slo meg at "Oj, jeg er ikke ung lenger!" Det minnet meg på historien om mannen som skulle til politiet for å fornye passet sitt. Han leverte inn skjemaet som man må fylle ut sine vitale mål og beskrive utseende sitt på, hvorpå politidamen sa "Du har vel ikke akkurat brunt hår lenger, har du vel?"

Det sitter litt langt inne å innse at man har fått grått hår, eller har mistet det (!), at man ikke lenger er den 20-åringen man er i hodet sitt lenger. Man ser seg jo i speilet minst to ganger om dagen når man pusser tenner og også antakeligvis grer den grå manken også, men man ser seg selv som man ønsker å se seg selv og da er man kanskje 20 og brunhåret? Ikke vet jeg.

Når jeg skulle kjøpe kosmetikk eller kremer etter å ha rundet 40, så tok det litt tid får jeg forsto at jeg måtte finne en annen krem en den jeg brukte da jeg var 20 og 30 år. Jeg befant meg i en annen kategori. Tror det ikke gikk opp for meg før jeg fikk den "berømte" rynkekremen på bursdagen min. Den kjentes deilig å ta på. Og når jeg en gang i blant har en kveld med "hjemme-spa" (noe jeg sikkert burde gjøre oftere), vel, da føler jeg meg som en ny person dagen etter. Ansiktshuden kjennes glatt som en barnerumpe!

Stalltips: Drikk masse vann, spis omega 3, bruk solfaktor. I et nøtteskall rens, fukt, plei og beskytt - og fortsett med å smile til verden og undre deg over alt livet bringer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar