05 august 2015

Været

Været er det vi opplever på et tidspunkt på et bestemt sted, lufttrykk, vind, skydekke, temperatur, luftfuktighet og nedbør.

Det er utrolig hvor opptatt man kan bli av været. Det mest usikre man har å forholde seg til her i vårt langstrakte land. Det er allikevel veldig spennende å oppleve, diskutere, spå, føle, og vi som bor her vi bor kan av og til oppleve fire årstider i løpet av en dag. Hva mer kan man ønske seg?!

Jeg spør meg av og til hva de egentlig gjør de som jobber i yr.no og storm.no? Sjekker de hva som foregår eller bare "leker" de med oss? Alle tenker det samme, at storm forsøker å være snille og spår litt bedre vær enn de gjør på yr, men gjør de egentlig det eller beregner de bare været på en annen måte enn sin konkurrent? Uansett, det er nesten verre å gamble på været enn på hester. SÅ heldige er vi! Og det er utrolig deilig å sette snuten mot sydligere, og kanskje litt mer forutsigbare strøk for å komme vekk fra det når jeg tenker meg litt om også.

I skrivende stund bøtter det ned. Jeg hører den dempede lyden av lav buldring av millioner av regndråper som lander på taket, bakken, putene på verandamøblene (Å NEIIIII!). Det er nesten litt søvndyssende å høre på. Hjelper ikke å høre den tunge pusten til Milos (katten vår) som ligger ved siden av meg og tar seg en blund samtidig som han holder meg med selskap heller. Øyelokkene blir tyngre og tyngre...på tide å legge seg og la seg dysse ned i søvnen, men før jeg gjør det kommer en liten historie jeg ønsker å dele med dere.

Jeg husker jeg dro på klassetur til Roma, i forrige årtusen en gang! Gjett hvem vi så på flyplassen? Jommen var ikke han Vidar Theisen der! Vi tenkte alle i vårt stille sinn at vi hadde valgt rett sted å reise til. Det var nok garantert at været ville være på vår side når statsmeteorologen hadde bestilt seg tur dit.

Vi kunne ikke ha tatt mer feil! Tror du ikke det bøttet ned da vi var på sightseeing i Vatikanet?! Vi klarte til slutt å praie en taxi som fløt bortover elva - den trodde den var båt, for veien hadde blitt til en elv. Skulle nesten trodd vi hadde kommet til feil by og var i Venezia i en gondol eller no'. Etter nærmere ettertanke hadde nok den godeste statsmeteorologen vår valgt et reisemål som hadde MYE vær i sikte, eller så var det helt tilfeldig og ganske ironisk at han dro dit. En god historie ble det i hvert fall og vi har ledd mye av det i ettertid.

Tilbake til nåtiden og Norge igjen. Det er snart høst. Tid for boller og kakao, vind som vrenger paraplyer, håret som blir blåst til alle kanter, digre regndråper som deiser rett i øynene og får mascaraen til å renne nedover kinnene, blader som skifter farge, høstjakker med dype lommer, pledd, strikketøy, stearinlys, brettspillkvelder og ikke minst skolestart med blanke ark og fargestifter til. Høsten er den beste tiden i året. Vel, jeg liker sommeren, våren og vinteren også jeg - det er faktisk vanskelig å bare velge en årstid, men det er noe ekstra med høsten som jeg setter veldig pris på. Høstens vær er jo egentlig ikke noe å skryte av. Det er for det meste vått og kaldt. Den eneste grunnen til at det er en fantastisk årstid er egentlig at det er deilig å komme inn. Hvordan har det seg? Etter denne sommeren har vi ikke en gang hatt det så varmt at vi har fått tid til å glede seg til å slippe sommerheten. Den kom aldri!

Det er litt skummelt å tenke på det med klimaendringer og hvilken påvirkning det har på været ikke bare her nord, men fordi vi bor her så blir det selvsagt veldig aktuelt å tenke på seg selv. Vi har ikke hatt mye snø de siste årene akkurat. Det har selvsagt vært helt ok for meg, for jeg er ikke spesielt glad i å måke oppkjørselen foran huset. Det har også vært fantastisk å ha hatt to utrolig varme og flotte somre før den vi har opplevd i år, til tross for at jeg ikke akkurat elsker å gå rundt å føle at jeg har hetetokter som en dame i overgangsalderen. Jeg er altfor ung til å være i overgangsalderen! Trenger ikke å kjenne hvordan det føles ut før jeg faktisk er i overgangsalderen.

Uansett, været er et godt tema å kunne ta opp dersom praten går litt i stå. Det funker hver j**@ gang, litt pinlig taushet mellom to fremmede - og vips, det renner ut den ene påstanden og opplevelsen etter den andre som om man fikk betalt for å ha en mening om været.

Uansett hvordan vi snur og vender på det så forsøker meteorologene i hvertfall å gjøre oss til lags.
Jeg bare nevner det... Så Mark Twains uttalelse "Alle snakker om været, men ingen gjør noe med det", kan vi med sikkerhet si at ikke stemmer. Utrolig morsom den videoen og man blir litt nostalgisk også av å se de bitene og igjenslåtte paraplyene på værkartet.

come rain or shine, forhåpentligvis litt mer "shine" i hvertfall i siste ferieuken min. Ønsker med dette en fantastisk dag! Hva med å sette på en god film mens det regner som bare det ute? Hva med  "Singing in the Rain", "Tatt av vinden" eller "Hard Rain" med surround system? Det er bare å slå opp paraplyen inne (Nei forresten, det betyr jo ulykke å gjøre det...best å ta på sydvest).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar