29 august 2016

Tanker

Tanke ('tɑŋkə) substantiv maskulin 
1. det å tenke; noe en tenker Tanken på eksamen gjorde ham nervøs. 
Å falle i tanker - bli sittende og tenke, være åndsfraværende 
Å ha høye tanker om noe(n) - tenke svært positivt om noe(n) 
med tanke på - når det gjelder 
2. liten mengde ha en tanke fløte i kaffen

Det er jo litt ironisk kanskje, at jeg har skrevet en blogg i over ett år som heter "Tones tanker om..." uten å skrive om temaet tanker! Eller kanskje ikke? Men i det siste har jeg begynt å fundere litt over det her for det som rører seg inni hodene våre, hvorfor andre ikke alltid forstår det man tenker når man forsøker å gjøre de om til ord?

Jeg syns jeg er fryktelig flink til å ordlegge meg jeg! Jeg overveier (for det meste i hvert fall) alt som kommer ut av munnen min slik at det skal lyde forståelig uansett og for absolutt alle. Men det gjør det tydeligvis ikke. Rett som det er står man overfor en person som bare ser ut som et stort spørsmålstegn og ikke forstår bæret av hva du har forsøkt å si. Det er en utrolig merkelig følelse, og man lurer på hvor det gikk galt. Hvordan kunne den andre unngå å forstå dine veloverveide ord? Nei, så feil kan man altså ta. Kommunikasjon, det er noen merkelige greier.

Så, hvorfor deler vi tanker? Noen ganger er det jo for å forklare andre noe, fortelle om en idé man har. Noen ganger er det for å lufte det man går og grubler på, og noen ganger bare detter de ut uten at man får tenkt seg om først. Det finnes mange fine og uheldige opplevelser man får når tankene detter ut av en. Noen ganger er det for å få råd og veiledning, en annen synsvinkel på "problemet".

Jeg må innrømme at jeg faktisk er ydmyk midt oppi det hele når det gjelder det siste. Jeg har faktisk evnen til å legge frem tanker eller problemer jeg har, hvorpå jeg faktisk ønsker at den som hører på meg skal si meg imot eller forklare at, "NEI vettu hva, nå tenker du helt feil!" De som er flinke eller tøffe nok til det får ingenting annet enn respekt og kanskje et løftet øyebryn eller to til belønning for at de sto frem og var ærlig med meg. Jeg vet da ikke svaret på alt, det er jo derfor vi lufter tankene våre, gjerne med flere forskjellige personer for å få et videre perspektiv på ting. Jeg digger alle tilbakemeldinger jeg. Noen er ikke like lette å svelge til tider, men bare jeg får ting litt på avstand og sammenstiller de tilbakemeldingene jeg har fått, så ser jeg at alle har tenkt igjennom det jeg har sagt og de mener det godt, men er ikke alltid enig i min tankegang. Kudos, folkens - you know who you are :)

Og hvorfor er det slik at noen tanker svirrer rundt i hodet mer enn andre og gjør en "helt gal"? Man får jo ikke noe mer svar på å la tankene svirre rundt inni sitt eget hode. NEI! Man må diskutere, gå en tur og forsøke å få tankene på andre baner. Altså gjøre noe fysisk eller tilbringe tid sammen med andre for å oppta hjernen med noe annet. Jeg har forsøkt å høre på podcast eller lest bøker, men da skjer det rett som det er at tankene begynner å svirre igjen, som i en busy bikube og jeg har hørt et kvarter på podcasten eller lest 8 sider uten å ha fått med meg noe som helst. Nedtur. Og det løser jo ikke tankesurret heller, jeg får ingen løsninger før jeg får tilbakemelding fra andre. Det blir skikkelig "hakk i plata" - et uttrykk jeg innser begynner å bli utdødd fordi teknologien har endret seg...sukk! Hvorfor kan man ikke bare slippe å tenke så mye og bare nyte det man ser og sanser rundt seg. Ha fokus på ting som ikke er så forstyrrende og utmattende? Mindfullness er jo så pop nå for tiden.

Kan dette være kjønnsbestemt også? Tenker damer mer enn menn, eller lagrer for mange tanker inni skallen samtidig slik at det blir mer kaos oppi hodet til en dame enn en mann? Man sier jo gjerne at mannen klarer bare å ha en tanke i hodet til enhver tid. Og når man spør en mann om hva han tenker på og han svarer "ingenting", så tenker han faktisk ikke på en verdens ting. GUD! Så deilig det hadde vært. Denne videoen forklarer dette, eller? Selv om den er veldig underholdende, så er det nok et snev av sannhet her.

Avrunder her. Det er sikkert mye mer å si om tanker, men jeg har tenkt så mye i dag at jeg må ha en tankepause og gjøre noe hjernedødt som å se på TV. Litt avreagering på en tankefull dag. Ha en fin kveld og tenk gode tanker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar