05 mai 2015

Six degrees of separation

Six degrees of separation is the theory that everyone and everything is six or fewer steps away, by way of introduction, from any other person in the world, so that a chain of "a friend of a friend" statements can be made to connect any two people in a maximum of six steps. It was originally set out by Frigyes Karinthy in 1929 and popularized by a 1990 play written by John Guare.

Ganske pussig faktisk, men etter at facebook fikk fotfeste finner man stadig ut at man "kjenner" både den ene og den andre. Fenomenet 'six degrees of separation' blir et høyaktuelt tema, dersom man syns sånt er interessant da.

Jeg syns det er interessant, ikke overraskende kanskje, siden jeg faktisk skriver et lite blogginnlegg om det. Som sagt, når man har fb og får nye bekjentskaper der så kikker man (i hvert fall gjør jeg det) på alle vennene deres og rett som det er får man en aha-opplevelse og finner ut at de kjenner både den ene og den andre av ens egne venner. Det synes jeg er ganske morsomt. Jeg går ikke veldig i dybden av slikt, men det er litt fascinerende å grunne over hvordan det kan ha seg at vedkommende kjenner personer jeg har kjennskap til fra helt forskjellige kretser. Nuvel. Det er kanskje ikke såååå spennende, men...

Det er en ting som er sikkert og det er at VERDEN HAR KRYMPET. Den ble lagt inn i vaskemaskinen og vasket på 90°! Jeg begynte å tenke på dette da jeg smugkikket på telefonen til sidemannen på toget her en morgen, mens passasjerene på Hauketo kom på (det er tydeligvis der ting skjer).

Uansett, sidemannen scrollet nedover på fb på telefonen sin og klikket på noen sin bursdag - hvilket viste seg å være en jeg nettopp hadde skrevet bursdagshilsen til! Lite visste sidemannen at han kjente noen som kjente...osv. Så begynte tankene og svirre. Hvordan kjenner denne mannen han jeg kjenner, hva er deres forbindelse? Jobber de sammen, har de møttes på ferie, gått på skole sammen? HVA knytter disse to sammen?

Så svirrer tankene ennå videre, han må jo være ok siden han kjenner samme person som meg...etc. etc. Så lurer jeg på om han merker at jeg, som sendte bursdagshilsenen for noen timer tilbake, sitter klin inntil ham på toget...? Lurer han kanskje på det samme som meg om hvem jeg er og hvordan jeg kjenner bursdagsbarnet etc. Neppe! Vel, ikke den dagen i hvert fall, for ikke mange minutter etterpå satt han og sov, og innimellom våknet ham med et rykk, halvveis lent over på meg, halvveis på vei ut i midtgangen. Dupping på tog, tatt til nye høyder, noe vi pendlere kan kjenne oss godt igjen i.

Det finnes nok mange historier om nettopp dette fenomenet. Del gjerne noen med meg om du tør! Moro å se om det er noe liv der ute blant leserne mine. Og kanskje vi har noen felles kjente eller rett og slett er i slekt sånn ca. seks ledd utover.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar