15 mars 2015

Rutiner

Rutine (fra fr. egentlig 'kunnskap om ruten') 1 ferdighet, dyktighet oppnådd ved øvelse 2 ytre, mekanisk ferdighet: servere salat på en onsdag er blitt ren r- 3 arbeidsordning, vanlig tjenestegang: r-n var å sove i åtte timer og arbeide i syv

Jeg tror jeg har rett når jeg påstår at vi mennesker liker rutiner. Det er greit å forholde seg til ting som er forutsigbare. Det gir trygghet og trygghet gir ro i sjelen. Ro i sjelen er jo...BRA! 

Mitt liv består i følgende rutiner: Jeg står opp (eller burde stått opp) kl. 06.15 hver dag, vekker barna, lager matpakker, setter frem frokost til barna, dusjer, kler på meg, koker tevann, sier hadet til barna, går til toget, hører på podcast eller musikk, og ser etter han kjekke mannen som kommer på på Hauketo...han pleier å ta samme tog som meg om morgenen.

Når jeg ankommer jobben starter jeg vanligvis dagen med et havreknekkebrød med Kavli skinkeost (litt snikreklame) og en kaffe latte fra den fantastiske kaffemaskinen vi har på jobben. Rutinen gjentas med ny kaffe latte kl. 14. Må ikke glemme den!

Når arbeidsdagen er over tar jeg toget hjem (jeg har dessverre ikke funnet ut når mannen fra Hauketo reiser hjem ennå), lager middag, gir katten mat, hjelper gutta med lekser og runder av dagen med å lese på sengen før gutta skal sove. SÅ er det en hel drøss av ting jeg kan velge å ta fatt på: gå ut med søpla, vaske klær, bretter klær (her multi-tasker jeg - tv-titting kan godt kombineres med klesbretting, setter inn i/eller tar ut av oppvaskmaskinen alt ettersom...you know!

Rutinene mine gjentas dagen etter, fem ganger i uken, hver uke, ispedd et par kvelder med trening med eller uten arvingen. De blir bare avbrutt av etterlengtede og velfortjente helger og ferier. Og jeg er egentlig veldig fornøyd med dette! Hadde dagene vært uten rutiner så hadde ting føltes veldig uforutsigbart og jeg hadde følt meg både mentalt og fysisk sliten. Jeg trenger ro i sjelen.

Jeg hoppet over alle rutinene jeg har på jobben. Det er en drøss av rutiner der også. Jeg må nesten fortelle en liten historie her om rutiner. Jeg jobber i et advokatfirma. For en stund tilbake hadde vi en mann som jobbet i kantinen vår. Han likte rutiner. Hver mandag satte han frem litt variert pålegg, hver tirsdag var det mye fiskepålegg, hver onsdag var det salat, hver torsdag var det spekemat og eggerøre, og hver fredag pølser og karbonader m/løk. En gang lagde han salat på en tirsdag. Du kan jo tenke deg hvilken oppstandelse det ble på kontoret! Den ene etter den andre kom inn i kantinen og sa det samme: "Oj, er det onsdag i dag!" I advokatbransjen lever man jo etter å levere dokumenter innen fastsatte frister, forberede seg i forkant av møter etc. og da er det sjebnesvangert om man sånn plutselig har mistet en hel dag! Men det var jo bare tirsdag. Selv kantinemannen var helt satt ut, han ristet på hodet og smilte overrasket over seg selv at han kunne ha gjort noe sånt, sette frem salat på feil dag, a gitt!

Jeg ble tydelig også påvirket av dette for jeg husker jo hendelsen ennå. Når det er sagt vil jeg påstå at jeg har det bra selv om man rokkerer litt rundt på ting. Jeg MÅ ikke gjøre det samme bestandig. Jeg blir ikke satt ut dersom man bytter om på ting. Faktisk kan det være innslaget av noe nytt som gjør at man føler seg forfrisket og at man senker skuldrene litt, åpner øynene litt. Forandringen fryder, og den slags.

Jeg har hørt at det er bra for barn å ha rutiner å forholde seg til. Dette får meg til å tenke...Hva om rollene var snudd om her hjemme, hva om barna sto opp først, vekket meg og ga meg frokost på sengen. Om de lagde middag til meg, hentet tøflene mine, lot meg velge TV-program (noe annet enn Ben 10 og Adventure Time), og lagde en kopp med "god-natt te" til meg før de bredte dynen over meg om kvelden. For ikke å snakke om: hva om de brettet sine egne klær før de la seg selv. Det høres jo supert ut sånn i teorien - Dream on...

På tide å lage middag. Jeg driver med et suppeprosjekt i år, et slags nyttårsforsett. En rutine eller tradisjon det også. Fransk løksuppe står på menyen i dag - YUMMY! #tonemakes52soups



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar